Wikia

Tolkien-Online Wiki

Uruk-hai

901pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Uruk-hai is een Ork-ras gecreëerd door Sauron, hoewel Saruman ze later gebruikte als de elites van zijn leger.

Oorsprong Edit

De oorsprong van de Uruk-hai is onbekend, maar volgens Boombaard is het een kruising tussen Orks en aardmannen. Dit ras werd voor het eerst geïntroduceerd wanneer Sauron ze inzette tijdens de derde Slag om Osgiliath. Later werden ze ook door Saruman gebruikt tijdens de Eerste Slag om de Voorde van de Isen, de Tweede Slag om de Voorde van de Isen en het Belegering van de Hoornburgt. De restanten van Sarumans Uruk-hai werden echter vernietigd door de Huorns van Fangorn en door de Drúedain van Drúath Iaur.

Kenmerken Edit

Tolkien beschreef de Uruk-hai van Isen als grote, gemene Orcs met schuine ogen, dikke benen en grote handen. Hoewel verwant aan de Orks, zijn de Uruk-hai groter van gestalte en hebben een menselijker uiterlijk. Qua karakter lijken ze nog wel sterk op de Ork, maar de Uruk-hai kunnen trotser uit de hoek komen en zijn betere strijders in daglicht.

De Uruk-hai waren gewapend met bogen van taxus hout of een kruisboog, kleine, brede zwaarden en een schild. Hun bepantsering was zwaar maar sterk, zodat het een goede bescherming bood tegen directe aanvallen. Omdat het pantser zo stijf was, liet het ruimte onder de nek en de armen zodat de Uruk-hai beweeglijker waren. Deze plekken konden echter worden uitgebuit om de Uruk-hai te verslaan.

De Uruk-hai die diende in het leger van Sauron waren te herkennen door het oog dat op hun helm stond, terwijl de Uruk-hai van Saruman zijn kenmerkende witte hand droegen.

Gekende Uruk-hai Edit

Bronnen Edit

  1. Komt alleen in Peter Jackson's verfilming van The Lord of the Rings voor.

Around Wikia's network

Random Wiki