Wikia

Rivendel is een woonplaats van Ñoldor-Elfen aan de Nevelbergen. In deze stad staat het Huis van Elrond waar alle vijanden van Sauron welkom zijn. Elrond is de heer van Rivendel en dankzij zijn ring is de valei niet in verval gekommen.

Tweede Era en het Begin van de Derde Era Edit

Rivendel wordt in het Elfs Imladris genoemd. Het is de woonplaats van de Elfen in het oosten en ligt aan de uitlopers van de Hithaiglin of Nevelbergen. De plaats werd in de Tweede Era gesticht door Elrond de Half-Elf nadat hij en zijn leger op de terugtocht waren van de aanval op Sauron. Het is een toevluchtsoort voor alle vijanden van Sauron. Het Huis van Elrond is het laatste Huiselijke Huis ten westen van de bergen.

Nadat Sauron werd verslagen door het Laatste Bondgenootschap, kon Elrond vrijelijk zijn ring Vilya gebruiken. Zo kon hij zorgen dat de vallei niet in verval raakte. In de Derde Era begonnen de Elfen van Rivendel langzaam weg te treken naar Valinor. Rivendel was een bondgenoot van Arthedain in de oorlog tussen Arnor en Angmar. In de Slag bij Fornost stuurde Elrond een elfen-leger onder leiding van Glorfindel. De legers van Gondor, Rivendel, Lindon en de Dúnedain-Dolers verwoesten heel Angmar en haar legers. Glorfindel hield Eärnur tegen toen hij achter de Tovenaar-Koning wilde gaan omdat hij wist dat de Tovenaar-Koning te sterk was. Glorfindel deed toen ook de profetie over de Tovenaar-Koning van Angmar: "Hij zal vernietigd worden in de toekomst, maar niet door toedoen van een man." Deze Profetie kwam ook uit toen bleek dat Eowen de Tovenaar-Koning vernietigd had.

Einde van de Derde Era Edit

Als Bilbo en de Dertien Dwergen naar de Eenzame Berg reizen rusten ze in Rivendel. Toen Bilbo en Gandalf terug gaan van hun tocht kwamen waren ze ook langs Rivendel gekommen.

Nadat Arathorn, zoon van Arador, gedood werd door orks vluchten zijn vrouw, Gilraen, en zijn zoon, Aragorn, naar Rivendel. In Rivendel wordt Aragorn net als alle Hoofden van de Dúnedain opgevoed.

In de Ban van de Ring wordt Frodo gewond naar Elrond gebracht. Elrond geneest hem van zijn Morgul-wond en houdt een paar dagen later de Raad van Elrond. Hier wordt besloten dat de ring in de Doemberg gegooid moet worden en het Reisgenootschap wordt gevormd.

Na de vernietiging van de Ring verlaat Elrond Rivendel en vertrekt over zee. Zijn zonen Elladan en Elrohir blijven in Rivendel samen met hun grootvader Celeborn. Rivendel raakt echter wel in verval en zal niet lang meer bestaan.

Around Wikia's network

Random Wiki