Wikia

Númenor is een eiland in Belegaer, de grote zee. De Valar hadden het aan de Edain geschonken voor hun hulp in de oorlog tegen Morgoth.

Geografie Edit

Númenor is een eiland dat in Belegaer, de grote zee, ligt. Het heeft de vorm van een vijfpuntige ster, elke punt is een provincie. Forostar, noord, Orrostar, oost, Hyarnustar, zuidoost, Hyarrostar, zuidwest, Andustar, west, Mittalmar, binnenland. In het midden ligt de Meneltarma, een tempel voor Eru Ilúvatar op een hoge berg. Het ligt tussen Midden-Aarde en Valinor, het dichtst bij die laatste. Op sommige dagen is de lucht helder genoeg om Tol Eressëa of zelfs Valinor te zien.

Geschiedenis Edit

De valar hebben het aan de Edain gegeven omdat ze hielpen met de oorlog tegen Morgoth. Er leefden ook Druedan, die ook meegeholpen hadden in de oorlog. Vele honderden jaren bleven de Dúnedain, de naam voor de Numenoreanen, op hun eiland. Maar later gingen ze terug naar Midden-Aarde en onderwezen de Mensen die daar woonden. Zij eerden de Dúnedain als goden en zij kregen ook welvaart. Weer vele jaren later keerden de Dúnedain terug en begonnen met de houtkap op plaatsen in Eriador. Daardoor verdwenen de grote wouden, het Oude Woud en Fangorn zijn nog overblijfselen van dat grote woud. Ze hebben daarna grote kolonie ’s zoals Umbar, Pelargir en Tharbad gesticht. Langzamerhand begonnen de meeste Dúnedain zich tegen de Valar te keren. Maar ze durfde het verbod niet te verbreken. Dat verbod was dat ze niet naar Valinor mochten. De Dúnadain splitsten zich in twee groepen: De Mannen van de Koning en de Elendili, zij waren het met de Elfen eens. De leider van de Elendili was de Heer van Andunië, Andunië een grote havenstad in Andustar. De meeste Elendili verlieten Númenor en gingen naar Tharbad en Pelargir. In Andunië en omtrek was nog een groot deel bewoond door Elendili.

De Ondergang van Númenor Edit

In de regeerperiode van Ar-Phârazon, de vijfentwintigste koning, viel Númenor Sauron aan. Hij gaf zich vrijwillig over en werd als gijzelaar meegenomen. Hij werd al gauw de rechterhand van de koning en hij kreeg steeds meer macht. De Witte Boom, een geschenk van de koning, werd omgehakt en verbrand. Gelukkig kon Isildur, Elendil's zoon, de laatste heer van Andunië nog en zaad van de boom redden en bracht het naar zijn grootvader Amandil, de heer van Andunië. Sauron had de koning nu zover gekregen dat hij de Valar aanviel. Amandil kwam erachter en ging de Valar waarschuwen. Het was echter te laat en de Valar lieten Númenor in zee zinken. Elendil en zijn zoons Isildur en Anárion konden met negen schepen ontsnappen naar Midden-Aarde. Daar stichtten ze samen met de Dúnadain van Pelargir en Tharbad de rijken Gondor en Arnor. Er wordt gezegd dat de Meneltarma nog steeds als een eiland boven de zee uitstrekt maar niemand heeft hem gevonden.

De Overwinningen op Sauron Edit

De Númenóreaanen hadden drie grote overwinningen op Sauron. Onder regeerperiode van Tar-Minastir, de elfde koning van Númenor, was de eerste grote overwinning. In zijn tijd had Sauron heel Eriador, behalve Rivendel, veroverd en stond op het punt Lindon aantevallen. In het jaar 1700 van de Tweede Era gebeurde dat. Sauron belegerde Mithlond en als dat zou vallen was heel Midden-Aarde van hem. Maar Tar-Minastar had op tijd een grote vloot, onderleiding van Ciryatur, naar de elfenhavens gestuurd. Sauron's legermacht werd totaal vernietigd. In het jaar 1701 was Sauron met zijn lijfwacht terug in Mordor. De volgende overwinning was meer dan duizend jaar later. Ar-Pharazôn viel Mordor aan omdat Sauron zich de heer der mensen noemde. Toen de Númenoreaanse legermacht voor Mordor stond gaf Sauron zich over zodat ze hem naar Númenor zouden meenemen. Sauron werd als gevangene meegenomen maar groeide in rang en uiteindelijk regeerde hij over het rijk. Na de val van Númenor keerden de Elendili en Sauron terug naar Midden-Aarde. Nadat beide partijen hersteld waren begon de laatste slag tusen de twee: De Oorlog om de Laatste-Alliantie. Deze werd gewonnen door de Laatste Alliantie van de Elendili en Elfen maar Sauron overleefde het, meer dan tweeduizend jaar later viel hij Midden-Aarde opnieuw aan, inmidels was Arnor verwoest en waren de Dúnedain van Gondor ver afgedaald.

Around Wikia's network

Random Wiki