Wikia

Ered Luin, of de Blauwe Bergen, in het elfs de Ered Lindon scheiden Lindon van Eriador.

De Ered Luin is een lange bergketen die in de Eerste Era Beleriand met de rest van Midden-aarde heeft gescheiden. Er zijn zeven rivieren uit de Ered Luin ontsprongen, de meeste daarvan zijn in de zee gezonken. In deze bergen zijn twee van de zeven dwergclans geboren. De Vuurbaarden en de Breedstralen. Ze leefden echter allebei apart van elkaar. In Belegost en Nogrod. Het is onbekend wie in welke stad leefde. De dwergensteden werden van elkaar gescheiden door de Berg Dolmed. Uit Nogrod kwam de smid Telchar, hij heeft verschillende machtige wapens gesmeed. Onder andere Narsil (het zwaard dat de ring van Sauron's hand heeft gesneden), Angrist (het mes waarmee Beren een Silmaril uit Morgoth's ijzerenkroon heeft gesneden) en de Drakenhelm van Dór-Lomin (de helm van Turin en zijn voorvaderen).

Na de Oorlog om Gramschap is het grootste deel in zee gezonken, Belegost bleef bestaan maar Nogrod verzonk in Belegaer, de grote zee. De Ered Luin werden een stuk kleiner en het deel wat overbleef werd gebroken door de zee, hier kwam de golf van Lhûn, zodat het op twee verschillende bergketens leken. Lindon ligt nog aan de andere kant van de Ered Luin en is een overblijfsel van Beleriand, de restanten van het grote woud Ossiriand, waar Boombaard in zijn jeugd liep. Nadat de Dwergen uit Erebor verdreven werden door de laatste draak Smaug leefden ze in de Ered Luin, geregeerd door Thrain II en later zijn zoon Thorin II. Thorin delfde hier zijn grote zalen, bekend als Thorin's Hal, maar zij werden nooit zo groot als die van Erebor of de oude dwergsteden van de Ered Luin. In de Eerste Era zaten de Ered Luin vast aan de Orocarni, rode bergen, via de Ered Engrin, de IJzeren Bergen.

Around Wikia's network

Random Wiki