Wikia

In de werken van Tolkien komen vele verschillende tijden, tijdsberekeningen en tijdstellingen, ... voor. Hier volgt wat uitleg om het wat overzichtelijker te houden.

Er is nog vanalles gebeurd voordat de Eerste Era op Midden-Aarde begon, het begint allemaal nog voor de creatie van ...

Voordat de Zon voor het eerst opkwamEdit

Voor de creatie van EäEdit

De schepping van ArdaEdit

  • Vele Ainur dalen op Arda neer en worden de Valar en de Maiar, de vorming van Arda begint.
  • Eerste Oorlog: Melkor valt zijn broeders aan, het evenwicht op Arda wordt in de war gebracht.
  • Tulkas arriveert, de laatste Valar dalen neer in Arda. Melkor vlucht van hem en houdt zich schuil in de Buitenste Leegte.

Daarna beginnen de Jaren van de Lampen, de Jaren van de Bomen en tenslotte De Jaren van de Zon, tot uiteindelijk de Eerste Era begint.

De Jaren onder de Zon in Midden-AardeEdit

Eerste EraEdit

De Eerste Era duurde 583 jaar. Specifieke jaartallen in deze Era zullen worden aangegeven met EE xxx (Bijvoorbeeld: EE 583)

Tweede EraEdit

De Tweede Era duurde 3441 jaar. Specifieke jaartallen in deze Era zullen worden aangegeven met TE xxxx (Bijvoorbeeld: TE 3441)

Derde EraEdit

De Derde Era duurde 3021 jaar. Specifieke jaartallen in deze Era zullen worden aangegeven met DE xxxx (Bijvoorbeeld: DE 3021)

Vierde EraEdit

De Vierde Era, het is niet gekend hoelang deze Era duurde. Zoals men in Gondor telt, begon de Vierde Era op 25 maart DE 3021, latere data zijn vooral bekend in de Gouw Telling, die eigenlijk de Derde en de Vierde Era overlappen.

De jaren van de Vierde Era zullen dus niet altijd volledig correct zijn, maar de Gouw Telling van de jaartallen zal er altijd bij vermeld staan.

Around Wikia's network

Random Wiki