Wikia

Curufin was een prins van de Noldor en was de vijfde van de zeven Zonen van Fëanor. Hij was de vader van Celebrimbor.

EtymologieEdit

In het Quenya betekent zijn naam de "Geschoolde (zoon van) Finwë". Zijn vader gaf hem de traditionele elfische naam Curufinwë. Nerdanel, op haar beurt, noemde hem Atarinkë, wat "kleine vader" betekent.

BiografieEdit

Leven in ValinorEdit

Curufin werd geboren in Valinor tijdens de Dageraad van Valinor. Daar trouwde hij met een niet nader benoembare vrouw en samen kregen zij een zoon: Celebrimbor. Hij leefde in Aman in vrede tot de vrijlating van Melkor, de moord op Finwë en de diefstal van de Silmarillen dat leidde tot de Vlucht van de Noldor.

Net zoals elke zoon van Fëanor werd hij gebonden aan een eed om de Silmarillen terug te krijgen van de Duistere Heer Morgoth. Dit bracht hem en zijn broers naar Midden-aarde waar zij hun eigen rijkjes stichten.

Leven in Midden-aardeEdit

Hij leefde samen met zijn broer Celegorm in Himlad, ten oosten van het fort Himring van hun broer Maedhros. De twee broers waren veel op reis en ontmoette zo ook de Donkere Elf Eöl. Ondertussen wisten ze hun rijken te verdedigen, maar moesten ze Himlad opgeven naar de Dagor Bragollach. Hierop vluchtten zij en hun volk naar Nargothrond waar Finrod Felagund hen verwelkomde.

Toen Beren Erchamion naar Nargothrond kwam Finrod te herinneren aan zijn eed. Finrod wilde gaan, maar Curufin en zijn broer wisten het volk van Nargothrond te overtuigen hun koning niet te volgen. Finrod benoemde zijn neef Orodreth tot zijn opvolger. Tijdens een jacht van Curufin en Celegorm met de hond Huan kwamen zij Lúthien tegen en zij namen haar gevangen om er voor te zorgen dat ze zou huwen met Celegorm. Huan bevrijdde haar echter en hierop werden de broers verbannen van Nargothrond.

De twee broers namen uiteindelijk deel aan de Unie van Maedhros en vochten mee tijdens de Nirnaeth Arnoediad. Curufin stierf uiteindelijk tijdens de Tweede Broedermoord in Doriath.

Around Wikia's network

Random Wiki