Wikia

Betreft Hobbits is de aanzet van In de ban van de ring. Het hoofdstuk gaat over de hobbits. Het overloopt de geschiedenis en gebruiken van de hobbits, en de belangrijkste hobbitfamilies die in de Gouw wonen.

Betreft Hobbits Edit

"In een hol onder de grond woonde een hobbit. Geen smerig nat hol, vol endjes wormen en een modderige geur, maar ook geen droog, kaal, zanderig hol met niets om op te zitten of te eten: het was een hobbit-hol en dat betekent gerief."

Zo begint J.R.R. Tolkien de proloog van zijn boek, dat later de aanzet zou geven voor zijn levenswerk, de trilogie van In de ban van de ring. Het verhaal begint in de Gouw, het land van de Hobbits. Hobbits, zo moet je weten, zijn een bescheiden, hoewel zeer oud volk, in het verleden talrijker dan tegenwoordig, want zij houden van vrede en rust en goede bebouwde aarde en zij woonden bij voorkeur in een ordelijke en bloeiende landstreek. Zij hebben nooit begrip gehad voor, of gehouden van, werktuigen met ingewikkelder structuur dan van een blaasbalg, watermolen of handweefgetouw, hoewel zij uitstekend met gereedschappen konden omgaan. Zelf in de oude tijd ontweken zij 'de Grote Lieden', zoals zij ons noemen, en heden ten dage vermijden zij ons met ontzetting en worden steeds moeilijker te vinden.

Het zijn kleine lieden; kleiner nog dan Dwergen: minder dik en gedrongen, hoewel zij eigenlijk nog niet eens zo veel kleiner zijn. Hun hoogte verschilt en varieert tussen de zestig centimer en de een meter twintig, in onze maten omgerekend. Zij kleedden zich in felle kleuren, het liefst geel en groen, maar zij droegen zelden schoenen, omdat hun voeten leerachtige zolen hadden en begroeid waren met dik krullend haar en dat veel leek op hun hoofdhaar dat gewoon bruin van kleur was. Hun uiterlijk was eerder vriendelijk dan mooi: breed, met heldere ogen en rode wangen en monden die altijd naar lachen en eten stonden. En lachen en eten deden zij dan ook, vaak en van harte, en zij waren te allen tijden dol op eenvoudige grappen en op zes maaltijden per dag (als zij die konden krijgen). Zij waren gastvrij en verzot op feestjes en geschenken, die zij altijd gul gaven en blij aanvaardden.

Het enige waar hobbits niet van hielden was avontuur. Zij meden het liefst elk gevaar en kwamen zelden verder dan enkele kilometers van hun huizen, al was het maar om familieleden en vrienden, die in naburige dorpen leefden, te bezoeken. De hobbits die van het hoogste aanzien genoten waren dan ook de hobbits die bekend stonden als degelijk, normaal en vooral rijke, uitzondering als de Toeken en de Brandenbokken uit het oosten daargelaten. Maar in de dagen van Bilbo en Frodo, zijn erfgenaam, werden zij plotseling tegen wil en dank belangrijk en vermaard en betrokken bij de raadgevingen van de Wijzen en de Groten.

Around Wikia's network

Random Wiki