Wikia

Tolkien-Online Wiki

Baranduin

883pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

De Baranduin of Brandewijn, zoals de hobbits de naam verbasterden, is een rivier die doorheen Eriador stroomt. Voor de hobbits uit de Gouw was de rivier de grens tussen de veilige wereld en de wildernis die erachter lag.

Loop Edit

De Baranduin ontspringt in de Avondschemerheuvels bij het grote Avondschemermeer en stroomt vandaar richting de zee. De eerste kilometers loopt de rivier in westelijke richting door Eriador, tot ze plots zuidelijk afbuigt en in de richting van de Gouw loopt. Net voor de Brandewijn brug, de belangrijkste oversteekplaats van de Brandewijn, splitst de rivier zich tijdelijk in twee kleinere stromen op, en ontsloot op die manier het Ringel eiland.

De rivier vormde de natuurlijke oostgrens van de Gouw, en tegelijkertijd de westgrens van Bokland, een kleine kolonie van de Gouw. Na de Brandewijn Brug stroomt de rivier nog voorbij de Pont van Bokkelburg en, helemaal aan de zuidgrens van de Gouw, voorbij de Sarnvoorde.

Na de Sarnvoorde kronkelt de rivier rustig door het niemandsland van Minhiriath naar de monding in de zee.

Etymologie Edit

Baranduin is Sindarijns voor 'goud-bruine rivier.De hobbits veranderden de naam daarna langzaamaan in hun eigen taal naar Brandewijn, onder andere vanwege de gelijkenissen tussen de waterkleur en alcoholische drank.

Around Wikia's network

Random Wiki