Wikia

Tolkien-Online Wiki

Baranduin

Overleg0
771 pagina's
op deze wiki

De Baranduin of Brandewijn, zoals de hobbits de naam verbasterden, was een rivier die doorheen Eriador stroomde. Voor de hobbits uit de Gouw was de rivier de grens tussen de veilige wereld en de wildernis die erachter lag.

Loop Bewerken

De Baranduin ontsprong in de Avondschemerheuvels uit het grote Avondschemermeer en stroomde vandaar richting de zee. De eerste kilometers liep de rivier in westelijke richting doorheen Eriador, tot ze plots zuidelijk afboog en in de richting van de Gouw liep. Net voor de Brandewijn brug, de belangrijkste oversteekplaats van de Brandewijn, splitste de rivier zich tijdelijk in twee kleinere stromen op, en ontsloot op die manier het Ringel eiland.

De rivier vormde de natuurlijke oostgrens van de Gouw, en tegelijkertijd de westgrens van Bokland, een kleine kolonie van de Gouw. Na de Brandewijn Brug stroomde de rivier nog voorbij de Pont van Bokkelburg en, helemaal aan de zuidgrens van de Gouw, voorbij de Sarnvoorde.

Na de Sarnvoorde kronkelde de rivier rustig doorheen het niemandsland van Minhiriath naar de monding in de zee.

Etymologie Bewerken

Baranduin is Sindarijns voor 'goud-bruine rivier.De hobbits veranderden de naam daarna langzaamaan in hun eigen taal naar Brandewijn, onder andere vanwege de gelijkenissen tussen de waterkleur en alcoholische drank.

Rond het netwerk van Wikia

Willekeurige wiki