Wikia

Tolkien-Online Wiki

Aragorn II Elessar Telcontar

Talk0
775pages on
this wiki
Aragorn II Elessar
Aragorn1-.jpg
Biografie:
Quenyaanse Naam: Arakorno
Andere Namen: Elessar, Telcontar, Thorongil, Stapper, Estel, Dúnadan, Elfensteen, Edhelharn, Langbeen, Voor-niets-terugdeinzende Stapper, Wiekvoet
Titels: Het Hoofd van de Dúnedain, De Erfgenaam van Elendil, Koning van Alle Dúnedain, Koning van het Westen, De Heer van de Dúnedain, Envinyatar, Koning van Gondor, Koning van Arnor, Koning van het Herenigd Koninkrijk, Hoge-Koning van Arnor en Gondor
Geboortje Jaar: 2931 III
Leeftijd: 210
Overlijdens Jaar: 120 IV
Verjaardag: 21 Februari, 1 Maart GK
Wapens: Andúril, Zwaard, Boog en een Elfen-Dolk (Film)
Persoonlijke Informatie:
Ras: Man
Cultuur: Dúnedain, Arnor
Geslacht: Mannelijk
Lengte: 1,98 meter
Ogen: Grijs (Boek), Groen (Film)
Haarkleur: Zwart
Familie:
Huis: Het Huis van Elendil, Het Huis van Telcontar
Ouders: Arathorn II + Gilraen
Broers en Zussen:
Kinderen: Eldarion, en minstens twee dochters
Boeken:
Eerst Genoemd: Het Reisgenootschap van de Ring
Genoemd in: In de Ban van de Ring, De Silmarillion, Nagelaten Vertellingen, The History of Middle-Earth
Films:
Acteur: Viggo Mortensen
Stem Ingesproken door:
Eerst Gezien: The Fellowship of the Ring
Gezien in: The Fellowship of the Ring, The Two Towers, The Return of the King, ?The Hobbit Duology?

Aragorn II Elessar Telcontar was een Man van het verwoeste rijk Arnor. Hij was het Zestiende Hoofd van de Dúnedain en werd later gekroond tot Elessar Telcontar. Hij was de Zesentwintigste Koning van Arnor en de Vierendertigste Koning van Gondor. Hij stichtte het Herenigde Rijk en leidde de Mensen van het Westen naar de overwinning. Hij was een machtige krijger en de Erfgenaam van Isildur. Hij was de zoon van Arathorn II en Gilraen. Hij droeg de Scherven van Narsil en liet het hersmeden tot Anduril, de Vlam van het Westen. Hij werd de grootste man van zijn tijd genoemd.

Geschiedenis Edit

Jeugd Edit

“Ik zie hier een Elfsteen voor me”

Ivorwen, de grootmoeder van Aragorn, voorspelt Aragorn’s toekomst tijdens zijn geboorte.

Aragorn was de zoon van Arathorn II, zoon van Arador, en Gilraen, de dochter van Dírhael en Ivorwen. Hij is op 1 Maart in 2931 van de Derde Era geboren. Hij werd vernoemd naar één van zijn voorvaders, Aragorn I. Hij was de laatste afstammeling van Elendil, op wie hij veel leek. Ook stamde hij van Elendil’s beide zonen, Isildur en Anárion, af. (Van Isildur via Arvedui, de Laatste Koning van Arthedain, en van Anárion via Fíriel, de vrouw van Arvedui.) Ook was hij een afstammeling van Elros, de tweelingsbroer van Elrond.

Toen Aragorn net twee jaar was stierf zijn vader toen een pijl van een Ork zijn oog doorboorde terwijl hij samen met de Zonen van Elrond en nog een paar Dolers op Orks aan het jagen was. Zijn moeder vluchtte hierna samen met Aragorn naar Rivendel waar Elrond, de Half-Elf en Meester van Rivendel, als een vader voor hem was. Elrond hield zijn afstamming voor hem geheim, want hij was bang dat ook hij anders vermoord zou worden net als zijn vader en grootvader, en noemde hem Estel.

Elladan en Elrohir, de Zonen van Elrond, leerden Aragorn vechten en namen hem vaak mee naar de wildernis. Toen hij zestien jaar was en terug kwam uit de wildernis samen met Elrohir en Eladan riep Elrond hem bij zich. Tijdens dit gesprok kreeg Aragorn zijn ware afstamming te horen en kreeg hij een aantal erfstukken van zijn huis: De Ring van Barahir en de Scherven van Narsil. Elrond gaf de Scepter van Annúminas nog niet en zei erover: “Deze moet je nog verdienen.” Vlak voordat Aragorn weer de wildernis in ging en met zijn volk werd herenigd ontmoette hij Arwen, die hij Tinúviel noemde, en was gelijk na deze ontmoeting verliefd op haar, net zoals zijn voorvader Beren en Lúthien.

Zijn Leven als Doler Edit

In de wildernis nam Aragorn de leiding over de overblijfselen van zijn volk op zich en nam de naam Aragorn II aan. In het jaar 2953 was Aragorn niet aanwezig bij de Witte Raad even als bij de Verwoesting van Dol Guldor. In 2956 ontmoette hij de Tovenaar Gandalf voor het eerst en ze werden goede vrienden. Rond deze tijd begon hij zich te interesseren in de Gouw en hij werd in Breeg-Land en de Gouw bekend onder de naam Stapper.

Aragorn&Ecthelion1.jpg

Aragorn II en Ecthelion

Tussen de jaren 2957 en 2980 diende Aragorn in de legers van Thengel, de Koning van Rohan, en Ecthelion II, de Stadhouder van Gondor. Hij nam de naam Thorongil aan, deze naam betekent Adelaar van de Ster. Vele van zijn taken verzwakte Sauron en zijn bondgenoten en hielpen de Vrije Volkeren om de Oorlog om de Ring te overleven. Voor het jaar 2980 viel Aragorn met een klein aantal schepen van Gondor Umbar, de haven van de Kapers, aan en verbrandde vele schepen en doodde vele van de soldaten en mariniers, deze slag wordt de Verrassingsaanval op Umbar genoemd. Aragorn zelf doodde de Kapitein van de Havens in een gevecht op de kades. Hierna keerde hij terug naar Pelargir en zou gehuldigd worden in Minas Tirith. Hij nam echter een schip en stak de Anduin over. Het laatste wat de Mensen van Gondor over hem wisten was dat hij in de richting van de Schaduwbergen vertrok. Hij reisde in de tijden daarna door Haradwaïth en Rhûn om te ontdekken hoe de harten van de Goede en Kwade Mensen waren. Ook onderzocht hij waarom de Kwade Mensen in dienst gingen bij Sauron. In 2980 keerde hij terug naar het Westen en ruste uit in Lothlórien. Hier ontmoette hij Arwen opnieuw en op de Cerin Amroth zweerden ze elkaar trouw. Aragorn gaf haar de Ring van Barahir en zij hem de Avondster. Rond dezelfde tijd gaf Galadriel hem de Elessar.

In Rivendel zei Elrond tegen hem dat als hij met Arwen wilde trouwen hij eerst de Koning van Arnor en Gondor moest worden, net zoals zijn voorvader Elendil. Dit was een bijna onmogelijke opdracht. Aragorn’s voorvader, Beren Erchamion, moest een Silmaril uit de Kroon van Morgoth stelen van Koning Thingel voor hij met diens dochter Lúthien mocht trouwen.

De Jacht op Gollum Edit

Aragorn2-TheHuntforGollem.JPG

Aragorn II in de Fan-Film The Hunt for Gollum

In het jaar 3001 begon Sauron steeds sterker te worden in Mordor en Gandalf begon nieuws te zoeken over de Ene Ring. Hij had een vermoeden dat de Toverring van Bilbo Ballings de Ene Ring was, zijn neef Frodo Ballings had de Ring inmidels geërfd. Hiervoor zocht Gandalf naar Gollum, de Ringdrager voor Bilbo, en had de hulp van Aragorn.

Samen begonnen ze in 3009 te zoeken naar het wezen in Rhovanion terwijl het spoor nog vers was. Het leidde van zijn grot door het Demsterwold naar Esgaroth en vervolgens naar de Straten van Dal. Daar leidde het spoor naar het zuiden, in de richting van Mordor. Gandalf gaf hierna de hoop op en keerde terug naar het Noorden. Aragorn zocht echter veder en waagde zich in het gezicht van de torens van Minas Morgul en de Zwarte Poort. Ook hij gaf in 3018 de hoop op en begon met zijn terugreis naar het Noorden. Bij de grenzen tussen de Dode Moerassen en Ithilien vond hij Gollum toevallig. Hij nam hem gevangen en bracht hem naar de Zalen van Thranduil in het Noordelijke Demsterwold. Hier sprak Gandalf met het wezen en ontdekte hoe Gollum aan de Ring was gekomen.

Het Reisgenootschap van de Ring Edit

De Reis naar de Voorden van de Bruine Edit

Toen Aragorn hoorde van Gildor Inglorion dat de Zwarte Ruiters achter de Ring aan zaten verdubbelde hij de wacht op de Gouw en zocht de Drager van de Ring. Uiteindelijke kruiste hun paden bij Breeg waar Aragorn Frodo hoorde zeggen dat ze de naam Ballings niet mochten gebruiken. Toen de Hobbits binnen werden gelaten in Breeg klom Aragorn over de poort en volgde ze naar de Steigerende Pony. In de Gelagkamer vertelde Pepijn Toek, een metgezel van Frodo, vele zaken over de Gouw aan de Breeg-Landers en zou de naam Ballings gebruiken als Frodo niet snel de aandacht trok. Uiteindelijk viel hij van een tafel en deed de Ring om wat voor veel verwarring zorgde. Bovendien zorgde het er ook voor dat de Zwarte Ruiters erachter kwamen waar de Ring was.

Frodo had een gesprek aan Aragorn beloofd en kort na het incident gingen ze naar een kamer waar ze rustig konden praten. Merijn Brandebok, een andere metgezel van Frodo, was nog steeds niet terug. Aragorn vertelde hun meer over de Zwarte Ruiters en de Mensen van Breeg. Daarna vroeg hij of hij met hun mee mocht. Eerst weigerden ze maar toen Frodo van Gersteman Boterbloem, de herbegier, een brief van Gandalf kreeg (die al meer dan een maand te laat was) besloten ze dat hij mee mocht. Nob, een Hobbit die bij de herberg werkte, vond Merijn uiteindelijk bij het huis van Willem Varaantje terwijl twee gedaantes over hem heen bogen. Aragorn adviseerde de Hobbits om niet naar hun slaapkamers te gaan en dat deden ze ook niet. Met hulp van Gersteman Boterbloem, Nob en Bob kwamen ze de nacht door terwijl de Zwarte Ruiters hun hele slaapkamers slopen en alle pony’s wegjaagden.

Het plan was dat ze de volgende dag vroeg uit Breeg zouden vertrekken. Dit liep echter fout doordat ze een nieuwe pony moesten kopen van Willem Varaantje. Toen ze op het einde van de ochtend eindelijk konden vertreken kwamen mensen uit alle vier de plaatsen van Breeg naar Boogwoorde toe om naar hun vertrek te kijken. Via Boogwoorde gingen Aragorn en de Hobbits de wildernis in. Eerst reisden ze door het Kijtbos en vervolgens door de Muggewater Moerassen. Een paar dagen later kwamen ze op Weertop aan. Vanaf de Weertop konden ze een teken van Gandalf zoeken in de landen rondom de heuvel. In de avond vertelde Aragorn de Hobbits een verhaal over Beren Erchamion.

De Reis door de Mijnen van Moria Edit

Het Breken van het Reisgenootschap Edit

De Oorlog om de Ring Edit

De Tocht door Rohan en de Slag om Helmsdiepte Edit

De Paden der Doden en de Slag om Minas Tirith Edit

De Slag voor de Zwarte Poort en het Veld van Cormalen Edit

De Vierde Era Edit

Namen en Titels Edit

Adapties Edit

Films Edit

Ralph Bakshi's The Lord of the Rings Edit

Rankin/Bass' The Return of the King Edit

Peter Jackson's The Lord of the Rings Edit

The Fellowship of the Ring Edit
The Two Towers Edit
The Return of the King Edit
The Hobbit: Sequel Edit

Online Cinema's Fan-Film: The Hunt for Gollum Edit

Musicals Edit

Games Edit

EA Games Edit

The Lord of the Rings Online Edit

Vivendi & Warner Brothers Edit

Musicals Edit

Overige Edit

Karakter Edit

Wapens Edit

Zwaard Edit

Aragorn gebruikte zijn zwaard als zijn primair wapen, in het boek draagt hij de Scherven van Narsil bij zich. Narsil wordt hersmeed tot Anduril voor het Reisgenootschap vertrekt uit Rivendel.

In de film draagt Aragorn Aragorn's Dolerzwaardeen ander zwaard bij zich tot aan het kampenement bij Dunharg waar Elrond hem het hersmeedde Anduril komt brengen en het advies om de Paden der Doden te nemen.

Mes Edit

Boog Edit

Relaties Edit

Arathorn Edit

Gilraen Edit

Elrond Edit

De Zonen van Elrond Edit

Arwen Undómiel Edit

Halbarad Edit

Gandalf Edit

Ecthelion en Thengel Edit

Denethor Edit

Bilbo Ballings Edit

Gollum Edit

Frodo Balings Edit

Sam, Merijn en Pepijn Edit

Boromir Edit

Legolas Edit

Gimli Edit

Éomer Edit

Éowyn Edit

Théoden Edit

Prins Imrahil Edit

Faramir Edit

Eldarion en Dochters Edit

Around Wikia's network

Random Wiki